Dag 3: Vanillebavarois met vruchtencoulis

Vandaag maak ik een dessertje klaar, namelijk vanillebavarois met vruchtencoulis. Het recept komt uit Smakelijk!1 (kookboek van de Colruyt).En ja, ook dit kookboek heeft al afgezien.




Jullie zullen hier trouwens regelmatig recepten zien voorbijkomen uit de kookboeken van de Colruyt. Er ligt namelijk een ganse stapel van die kookboeken in mijn kast. 

De vanillebavarois heb ik jaren geleden al eens gemaakt en toen vond ik hem niet lekker. Maar we wagen een 2de poging.

Dit zijn de ingrediënten voor de bavarois: 

En dit zijn de ingrediënten voor de coulis: 
Je hebt niet veel ingrediënten nodig en dat is voor mij al een pluspunt. 

Het recept vind je trouwens online terug. Ik plaats even de link: https://www.colruyt.be/nl/recept/vanillebavarois-met-vruchtencoulis

Het recept is helemaal niet moeilijk te maken. De enige zaken waarover ik twijfel zijn de volgende:
Er staat op dat de eidooiers met de suiker moeten geklopt worden. Ik vraag me af of dit met een klopper moet of moet dit met een mixer. Ik besluit het gewoon met de klopper te doen. 
Verder in het recept staat er dat het mengsel moet afkoelen. Moet dit dan in de koelkast of gewoon pot van het vuur halen en zo laten afkoelen? Ik zet de pot in de koelkast. 
Verder verloopt het maken van dit recept zonder moeilijkheden. 
Zie hieronder enkele 'sfeerbeelden'.


En het resultaat: 
En nee, ik heb geen ander groter bord... 

Wat is de prijs van de ingrediënten? 
Eigenlijk had ik alles nog in huis liggen behalve de zak diepgevroren frambozen. De frambozen kosten 1,99 euro. Maar zelfs als ik de andere ingrediënten nog had moeten kopen, kwam ik nog uit op een redelijk goedkoop nagerecht. 

Wat vind ik van het gerecht? Het recept volgen was niet zo moeilijk. Waar ik een beetje mee inzat was of de bavarois wel gemakkelijk uit zijn vorm ging komen. Dit is uiteindelijk goed gegaan. Ik maakte deze bavarois trouwens klaar in een gewone cakevorm.Bij het recept staat dat je het de dag voordien moet klaarmaken. Ik maakte het 's ochtends klaar en at er 's avonds van. Dat is dus perfect mogelijk. De textuur was heel goed gelukt. 
Mijn kinderen zijn echt kieskeurig wat hun eten betreft en houden niet van nieuwe dingen. Hiervan hebben ze echter wel willen eten en zelfs een 2de portie gevraagd. De bavarois op zich vond ik niet zo veel smaak hebben. Het is dus goed dat er een coulis bij was. Ik vond het wel niet gemakkelijk om de coulis erop te doen. Ik wou eerst een beetje 'spetteren' met een vork eroverheen maar dit lukte niet goed. Ik denk dat je de coulis het best in een kannetje erbij serveert. 

Maak ik het nog eens klaar? Ik zal het ooit wel nog eens klaarmaken maar zal dan een gesplitst vanillestokje in de bavarois doen bij het klaarmaken. Nu vond ik het iets te weinig smaak hebben. 

Reacties

Populaire posts