Dag 1: Broccoli-witlooftaart

Het eerste recept is er 1 geworden uit het kookboek 'SOS Piet 365'. In het begin dat ik ging gaan samenwonen met mijn vriend, heb ik enorm veel gehad aan de kookboeken van Piet. En ook nu grijp ik regelmatig nog eens terug naar zijn SOS Piet-boeken. Het gevolg van het veelvuldig gebruiken is echter dat gans het kookboek uit elkaar valt. Durf ik hier een foto van posten? Ach waarom niet. 

Wat maak ik klaar? Broccoli-witlooftaart. 

De ingrediënten zijn: 
En bij het kopen van de ingrediënten begint al mijn 1ste probleem. Ik vind in de winkel geen verse broccoli. Hoe komt dit? Is broccoli geen groente die je in de maand mei vers kan kopen? Gelukkig bedenk ik nog net dat de winkel misschien diepvriesbroccoli verkoopt. En ja hoor, dat verkopen ze. Oef, of ik mag al een ander recept uit gaan zoeken. 

Bij de eerste stap van het recept heb ik opnieuw problemen. Er staat in dat de broccoli moet koken in gezouten water. Bij de ingrediënten staat 1 dl water, maar dit is toch echt te weinig voor de broccoli? Ik heb natuurlijk diepvriesbroccoli en moet maar schatten hoeveel roosjes 1 broccoli zou kunnen zijn. Ik gebruik alvast meer dan 1 dl water. Daarna lees ik dat de broccoliroosjes na het koken moeten afgespoeld worden onder koud water om zo hun mooie, groene kleur te behouden. Ik vraag me af of dit ook moet bij diepvriesbroccoli, maar doe het toch maar voor de zekerheid. 
Daarna moet de witloof gestoofd worden in boter. Euhm, normaal gezien doe ik hier altijd wat water bij. Ik besluit opnieuw het recept te volgen en hier geen water bij te voegen. De witloof wordt uiteindelijk ook zo gaar (maar wel trager dan anders?). De witloofstronken heb ik trouwens doormidden gesneden in plaats van ze op hun geheel te laten stoven. 
Het quichebeslag maken (stap 3) lukt me wel! 
Daarna is het tijd voor het bladerdeeg. Ik heb ooit eens gelezen dat bakpapier in brand kan schieten in de oven en knip het overtollige papier weg. 
Volgens het recept moeten er geen gaatjes in het deeg geprikt worden. Ik vraag me af waarom niet. De groenten, quichebeslag en vlees mogen over het bladerdeeg worden gegoten. Lap, het beslag past er niet allemaal in en begint over rand te lopen. Dat wordt 
straks extra poetsen. 
De taart moet 35 tot 40 minuten in de oven. Na 35 minuten is de taart bij mij nog niet gaar in het midden. 40 minuten is prima. 

Het resultaat: 

Ziet er mooi uit, niet? En toch is het recept niet volledig gelukt. Het deeg is enorm vochtig. Het witloof zal nog teveel vocht gehad hebben. Met het schaamrood op de wangen moet ik zeggen dat dit bij de 'wat hebben we vandaag geleerd-punten' stond, namelijk: vermijd vocht bij de groenten. 

Wat is de prijs van de ingrediënten? 
Ik kocht de ingrediënten bij Aldi. 
diepvriesbroccoli: 0,89 euro voor een zak--> de helft gebruikt dus ongeveer 0,45 euro
witloof: 1,54 euro
6 eieren: 1,29 euro voor 10 --> 0,78 euro
2 dl room: 0,49 euro
2 dl melk: 0,62 euro voor 1 liter --> 0,13 euro
bladerdeeg: 0;69 euro
100 gr spek: 1,35 euro voor 200 gr --> 0,68 euro
100 gr ham: 1,39 euro voor 200 gr -->0,70 euro

De prijs van water, zout, peper en margarine staan er niet bij omdat ik dit sowieso altijd in huis heb. 
Deze broccoli-witlooftaart kost mij 5,46 euro. 

Wat vind ik van dit recept? 
Hoewel het deeg mislukt is, is de vulling wel lekker. Deze wordt dus opgegeten! 
In het recept wordt gesproken over eetlepels maar ikzelf heb liever dat in recepten gesproken wordt over aantal gram. Dit is voor mij duidelijker. In plaats van Breydelspek en Breydelham gebruik ik gewoon blokjes gerookte spek en blokjes gekookte ham. Dit is ook lekker. 

Maak ik het nog eens klaar? 
Ja, en dan zorg ik ervoor dat al het vocht uit de groenten is. 

Reacties

Populaire posts