Dag 2: Penne met vierkazensaus en kipfilet

Kookboeken en kooktijdschriften, ik ben er verslaafd aan. Om mijn verslaving financieel haalbaar te houden koop ik ze meestal 2dehands. Koken & genieten is 1 van de weinige goedkope (althans in mijn ogen) tijdschriften. En die bovendien veel recepten bevat. 
Wat maak ik klaar? Penne met vierkazensaus en kipfilet uit Koken & genieten mei 2017.

De ingrediënten zijn: 
Bij de 1ste stap van het recept moet ik de groenten wassen en laten uitlekken, het vlees en kaas in blokjes snijden. 
In het recept staat dat ik 100 gram jonge bladspinazie nodig heb. In de winkel verkopen ze de spinazie per 300 gram in een zak. Ik besluit gans de zak te gebruiken. Spinazie slinkt toch en mezelf kennende blijft de rest anders in de koelkast liggen. Met als gevolg dat er 200 gram spinazie in de vuilnisbak zou belanden. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid! 
De penne is hier trouwens pennoni geworden. In de discountsupermarkten kan je af en toe verschillende soorten pasta kopen en dan sla ik altijd een voorraad in. Die pennoni ligt hier al eventjes in de kast. Ideaal om nu te gebruiken. Het verschil met penne is dat pennoni een iets bredere diameter heeft (als ik goed vertaal van een Engelse website).  
Bij de ingrediëntenlijst stond dat de gruyère een stuk kaas moet zijn. In de winkel verkopen ze geen stuk gruyère van 100 gram maar van 200 gram. En ook hier weet ik dat de rest van het stuk kaas zal blijven liggen. Ik besluit 100 gram geraspte gruyère te kopen in een potje. Het is toch de bedoeling dat de kaas geraspt wordt. Waarom moet ik dan een blok kaas kopen? 

De 2de stap is het maken van de saus. En dit lukt (ook met de grotere portie spinazie erin). 
Voor die saus heb ik o.a. verse roomkaas nodig. Op het potje kaas dat ik koop staat verse kaas. Is dit hetzelfde als roomkaas? De saus smaakt alvast lekker. 
En ook de 3de stap: het bakken van de kip en de tomaten gaat goed. Volgens mij bak ik de kipfilet wel langer dan 2-3 minuten aan. 

Het resultaat:
Wat een kleurrijk bord! Ik ben er blij mee. 

Wat is de prijs van de ingrediënten?
Deze keer winkelde ik in Delhaize. 
200 gram cherrytomaten:1,99 euro voor 300 gr (het waren blijkbaar snoeptomaatjes) --> 1,33 euro
100 gram jonge bladspinazie:1,45 euro voor 300 gram
400 gram kipfilet:4,94 euro
125 gram mozzarella:0,42 euro
100 gram gorgonzola:2,99 euro voor 200 gram --> 1,50 euro
100 gram gruyère:1,99 euro
350 ml melk:0,62 euro voor 1 liter --> ongeveer 0,21 euro
150 ml slagroom:1,79 euro voor 225 ml -->1,19 euro
150 gram verse roomkaas :0,95 euro voor 200 gram --> 0,71 euro
De pennoni had ik hier nog liggen. Een zak penne van een huismerk kan je vinden voor 0,59 euro. Zout peper en olie had ik hier ook nog liggen.
Dit gerecht voor 4 personen kost mij 13,74 euro.

Wat vind ik van dit recept?

Ik vind dit pastagerecht niet slecht maar zeker ook niet wauw. De saus was voor mij iets te lopend. Of heb ik (weeral) de spinazie niet genoeg laten uitlekken? Ik ben wel blij dat ik er meer spinazie heb ingedaan dan dat in het oorspronkelijk recept stond. Het zou anders maar heel erg weinig spinazie geweest zijn. Wat mij ook nog opviel is dat de spinazie niet zo gemakkelijk mengt onder de saus. 

Maak ik het nog eens klaar? Ja, maar niet op korte termijn. 

Reacties

Populaire posts