Dag 4: Hartige kaaskoekjes met zalmsnippers

Het is weekend en traditioneel (vooral de kindjes hangen vast aan die traditie) wordt er hier dan 's avonds een zak chips opengedaan. Af en toe mag het van mij wel iets anders zijn en maak ik een hapje klaar.

Wat maak ik klaar? Hartige kaaskoekjes met zalmsnippers.
Dit recept komt uit een folder van de Colruyt. Om de 2 weken valt de folder in de brievenbus en dan knip ik telkens de recepten uit en bewaar die in een map. Die map puilt nu trouwens uit en ik moet dringend eens beginnen aan een 2de map. 

De ingrediënten van deze koekjes zijn: 

Bij de ingrediëntenlijst stond dat ik koude boter nodig had. En hier begon ik al een beetje te twijfelen wat ze precies bedoelen met boter: margarine, zachte boter,... Ik ben voor een pakje gegaan waar gewoon boter opstond. 
Daarnaast had ik ook nog o.a. geraspte kaasmix nodig. In de winkel zag ik 2 soorten geraspte kaasmixen liggen: 1 voor gratin en 1 voor pasta. Ik kocht die voor gratin. Geen idee welk van de 2 het beste past voor dit gerecht.
De gedroogde tijm lag hier al een tijdje nadat ik er een klein beetje van gebruikt had voor stoofvlees en mocht eindelijk nog eens uit de kast komen! 

Het bereiden van de koekjes ging vlot. Ik vraag me wel nog steeds af wat ze bedoelen met kneden tot een 'grof deeg'... Ik bakte de koekjes 25 minuten op 180 graden. 




En zo kwamen ze uit de oven: 

Wat is de prijs van de ingrediënten? 

Een aantal ingrediënten had ik nog liggen, de rest kocht ik in Delhaize. 
75 gram gerookte zalm: 3,99 euro voor 200 gram --> 1,50 euro
100 gram koude boter: 1,59 euro voor 250 gram --> 0,64 euro
75 gram geraspte kaasmix: 1,49 euro voor 200 gram --> 0,55 euro
1/2 koffielepel bakpoeder: 1,89 euro voor 80 gram --> geen idee hoeveel 1/2 koffielepel weegt (en dus kost).

Het ei, de bloem, gedroogde tijm en peper had ik nog liggen. Ik gebruikte trouwens witte peper in plaats van zwarte peper zoals in het recept wordt voorgeschreven. 
Deze koekjes hebben mij 4,58 euro gekost. 

Wat vind ik van dit gerecht? Ik vind de koekjes nogal aan de droge kant. Gelukkig had ik nog een yoghurtvinaigrette liggen waarin ik de koekjes kon dippen. Mijn vriend vond de koekjes niet slecht maar net als ik wat aan de droge kant. 

Maak ik dit nog eens klaar? Ik denk het niet. 

Wie het recept thuis eens wil uitproberen: https://www.colruyt.be/nl/recept/hartige-kaaskoekjes-met-zalmsnippers



Reacties

Populaire posts